چشم اندازی اجتماعی برای تلویزیون

چشم اندازی اجتماعی برای تلویزیون 

  

 

اثری از : کالین دونالد (Colin Donald) و اوزلم تونچل (Ozlem Tuncil) ،شرکت Futurescape

 

تلویزیون به عنوان یک رسانه دستخوش تغییر و  دگرگونی بنیادی، از پخش یکطرفه به تلویزیون متصل به اینترنت است، که در اصطلاح " تلویزیون اجتماعی " نامیده می شود.

تلویزیون را یک صفحه سرگرمی تصور کنید که شما، خانواده و دوستانتان تفریحات و سرگرمی های مورد علاقه خود، مانند عکس های خانوادگی و تماس های تصویری را در آن ایجاد می کنید و آنها را در دسترس دیگران قرار می دهید ویا تلویزیونی را تصور کنید که تبلیغات تعاملی به شدت  مرتبط با نیاز های زندگی تان را به شما نمایش می دهد و این همان  آینده ای است که صنعت تلویزیون از ادغام تلویزیون با شبکه های اجتماعی انتظار دارد.

در IPTV (تلویزیون پروتکل اینترنت)، تلفیق شبکه های اجتماعی و تلویزیون موضوعات جدید و مهمی را پدید می آورد بخصوص وقتیکه شرکت های اپراتوری رقیب  در زمینه پلتفرم و تولید کنندگان لوازم الکترونیکی خانگی (CE) اقدام به  معرفی برنامه های     " تلویزیون اجتماعی " خود بکنند.

چطور IPTV قادر است تجربه کار با برنامه های اجتماعی را برای بینندگان به مقدار لازم فراهم کند تا بتوانند مطالب جدید فیس بوک درباره برنامه هایی که در حال تماشا هستند را ببینند و خودشان نیز این مطالب را بروزرسانی کنند ودرباره این برنامه ها در سایت توییتر مطلب بنویسند و یا آنها چه ارتباطی با شبکه های اجتماعی بطور مستقیم یا از طریق تهیه کنندگان ابزارهای  واسطه ای خواهند داشت؟ و آیا آنها می توانند پیشگام خدمات نوآورانه و ابتکاری باشند بطوریکه با استفاده از داده های اجتماعی، موقعیت رقابتی اشان را تحکیم و بهبود بخشند؟ آیا راه حل هایی برای ادغام اطلاعات شخصی افراد، یعنی نظیر طرح های تماس خانواده ها و دوستان، با داده های شبکه اجتماعی وجود دارد؟

فیس بوک و تویتر بعنوان بازیگران تلویزیون

هیچ شکی نیست که فیس بوک و تویتر در اینجا  نقش های بسیار مهم و فزاینده ای ایفا می کنند  و یکی از نقش های کلیدی شان ، توانمندی  آنها در اینکه این نوع تجربه تلویزیونی  بینندگان را بوسیله قادر کردن آنها به اتصال ، ارتباط و شراکت از طریق ابزارهای تلویزیونی گسترش دهند.

ما همگی عادت کردیم که از طریق کامپیوتر یا گوشی موبایل با خانواده و دوستانمان در ارتباط باشیم.

تلویزیون تاکنون یک صفحه منزوی بوده است اما شرکت های اپراتورهای در زمینه پلتفرم و سازندگان تلویزیون در رقابت برای اصلاح آن هستند و در حال حاضر تماشای تلویزیون در حال گرفتن وجه اجتماعی اش است، بویژه  در مورد برنامه های زنده تلویزیونی، که قبلا وجه اجتماعی نداشت چون تلویزیون ها مورد استفاده افرادی قرار می گیرد که در اتاق خواب،  اتاق نشیمن و آشپزخانه به تماشای برنامه تلویزیون می نشینند.

ماورای ابزارهای تلویزیونی که کاربر با آن روبرو است، فیس بوک و تویتر شاید بتوانند همان نقش های مهم تجاری B2B ( کسب و کار بنگاه ها) را از طریق شبکه های اجتماعی و داده های شخصی ایفا کنند که این نقش ها نه تنها "  تلویزیون اجتماعی" را به واقعیت  مبدل می کند بلکه از نظر مالی و تجاری نیز پرسود می سازند.

تلویزیونی متصل به اینترنت، همراه با یک  راهنمای الکترونیکی برنامه (EPG=Electronic Program Guide) را تصور کنید که این راهنما با دقت و دقیقا برنامه های   تلویزیونی را که ممکن است تمایل داشته باشید تماشا کنید را بر اساس آنچه آن  برنامه درباره شما و دوستان شما می داند به شما پیشنهاد و معرفی می کند.راهنمای الکترونیکی برنامه (EPG) ، نمودار داده های اجتماعی درباره ارتباط شخصی شما و علاقمندی های تلویزیونی تان را نیاز خواهد داشت تا سفارش های مربوط را از دوستانتان تهیه کندو تنها فیس بوک و تویتر اینچنین داده هایی را دارند.   

 

عکس های خانوادگی، که از قبل روی فیس بوک قرار گرفته اند،می تواند داده هایی محسوب شوند که فیس بوک را به شریک کلیدی برای " تلویزیون اجتماعی " در ارائه سرویس مذکور به مشترکان مبدل کنند و در این راستا شرکت Verizon اعلام کرد که 15 میلیون آلبوم عکس فیس بوک در تلویزیون Fios به مدت سه ماه از فوریه تا آوریل 2010 در دسترس عموم قرار داده شد.

جالب توجه اینکه، پلتفرم تلویزیون روی وب شبکه تلویزیونی گوگل، که توسط شرکت سونی برای تلویزیون های متصل به اینترنت و دیش بعنوان یک سرویس اضافی دراختیار  14 میلیون مشترکش قرارداده خواهد شد، نه تنها تبلیغات را بر مبنای جستجو گوگل ، بلکه تبلیغات هدفمند اجتماعی تویتر و فیس بوک را نیز در اختیار بینندگان قرار خواهد داد.

تولید کنندگان لوازم الکترونیکی خانگی (CE) بعنوان یک متصل کننده و ارائه کننده خدمات " تلویزیون اجتماعی " در حال بهبود جایگاهشان هستند. انجمن محصولات الکترونیکی خانگی(CEA) پیش بینی می کند عرضه دستگاه های سه بعدی در سال 2010 دومیلیون کاربر را در برخواهد داشت بنابراین شرکت Vizio در راستای هدف برنامه ریزی شده خود برای بازار، اقدام به دردسترس قرار دادن برنامه های VIA   یا (Vizio Internet apps)   در دستگاه هایی به کوچکی 22 اینچ تا پایان سال کرده است و سامسونگ  نیز در حال اجرای یک سری مسابقات بمنظور توسعه دهندگان در سراسر جهان است تا آنها برنامه های کاربردی مبتکرانه و نوآورانه برای تلویزیون بسازند. 

 

 

شکل بالا  نفوذ فیس بوک را در معاملات بازارهای منتخب بزرگ تلویزیون در جهان نشان می دهد. فیس بوک بطور رسمی و علنی  هدفش را دستیابی به بخشی از 180میلیارد دلار بازار تبلیغات تلویزیونی در سراسر جهان اعلام کرده است.

پتانسیل توصیه های اجتماعی ، که می بایست منجر به تقویت مشترکین خرید VOD (ویدیوهای درخواستی) وبالا بردن فروش به مشترکین برای سطوح بالاتر شود ، به شبکه های اجتماعی امکان خرید قابل توجه می دهد که نمونه ای از این نوع خرید های پرقدرت در بازار تلویزیونی پولی جهان، تا سال 2014 می تواند تا سقف 250 میلیارد دلار تخمین زده شود.

اما در این مرحله نخستین تلفیق رسانه های اجتماعی با صنعت تلویزیون، چگونگی ادغام این رسانه ها با تبلیغات تلویزیونی کاملا مبهم و نامعلوم است ؟ آنچه هم اکنون معلوم است این است که تبلیغات شکل های گوناگونی می گیردو تهیه کنندگان باید آمادگی داشته باشند تا بطور جدی بررسی کنند که چطور آنها هر یک از این قالب ها را ساماندهی کنند.

کاربران فیس بوک درحال حاضر می توانند پیام های بازرگانی را از طریق لینک شرکت های روی صفحه فیس بوک، انتخاب کنند و از اطلاعات جدید محصول و فعالیت های آن شرکت و غیره آگاه شوند . تویتر هم مشابه این نوع قالب های تبلیغاتی را دارد.

هر یک از برنامه های کاربردی فیس بوک یا تویتر، با شناسایی آخرین وضعیت  کاربر،بروزرسانی های و پیام های وی، قادر خواهند بود تا وضعیت های مذکور را روی صفحه تلویزیون در کنار برنامه های تلویزیونی و تجاری به معرض نمایش بگذارند.

فرای این موضوع، فیس بوک در حال حاضر ویدیوهای تجاری با کیفیت HD را به نمایش گذاشته است اما هم اکنون ارائه دهدگان خدمات می بایست نحوه پاسخ به درخواست مشترکان و صاحبان محتوا برای ساخت برنامه های ویدیوئی فیس بوک در نظر گیرند تا این گونه برنامه ها قابلیت انتقال تبلیغات را به بینندگان دارا باشند.

شرکت های IPTV نظیر Verizon Fios در توسعه سریع رسانه "تلویزیون اجتماعی" نقش محوری دارند، اما آینده " تلویزیون اجتماعی " این موضوع است که در آن همه بازیگران اصلی یعنی IPTV، اپراتورهای ماهواره ای و کابلی، عرضه کنندگان ابزارهای واسطه ای، تولید کنندگان لوازم الکترونیکی خانگی، شبکه های تلویزیونی، استودیوهای برنامه سازی و سازندگان تیزرهای تبلیغاتی  باید با یکدیگر درباره روابط جدید، مذاکره کنند و چالش های پیش رو را تجزیه و تحلیل کنند تا از طریق این نوع روابط  فرصت های تجاری مهم را استفاده کنند.

" تلویزیون اجتماعی " قرن بیست و یکم در آستانه عرضه است و چالش و فرصت  بخش IPTV باید به یک فرمول برنده منجر شود.

توضیح درباره نویسندگان مقاله :

کالین دونالد (Colin Donald) و اوزلم تونچل (Ozlem Tuncil)  موسسان Futurescape هستند و گزارش های آنها باتحلیل و آنالیز نابودی و نوآوری در تلویزیون و رسانه دیجیتال راهنمای شرکت های بزرگ بین المللی است.

کالین دونالد  دپارتمان رسانه جدید را در سال 1995 میلادی در ویرجینیامدیا تاسیس کرده است و او به عنوان عضو هیئت تحریریه  از دفتر مشاوره رسانه Informed Sources ظرفیت پهنای باند و تلویزیون تعاملی را تجزیه وتحلیل کرد. او سابقا در خبرنامه معتبر اقتصادی Financial Times یعنی New Media Markets فعالیت کرده است.

اوزلم تونچل  لیسانسش را درBusiness Management دارد و فوق لیسانسش در Hypermedia Studies از دانشگاه Hypermedia Rsearch Center  شهر وستمینتراست،که بطور تخصصی به تلویزیون تعاملی می پردازد.

او با استفاده از اصولی از تحقیقات فوق لیسانسش در ایجاد  نمونه های نخستین ITVبرای تلویزیون مایکروسافت و ITV استفاده کرد.

تازه ترین گزارش این شرکت، با عنوان " تلویزیون اجتماعی " ، ترسیم کننده چشم انداز جدید " تلویزیون اجتماعی " است و به تحلیل نبرد فیس بوک و و دیگر شرکت های اینترنتی ازجمله گوگل درباره " تلویزیون اجتماعی " می پردازد که با ورود تلویزیونهای متصل به اینترنت به خانه ها، برای همیشه بازار تلویزیون را دگرگون خواهد ساخت.

برای اطلاعات بیشتر به سایت  www. Futurescape.com مراجعه کنید.

منبع:IPTV Magazine 2010

نظرات 1 + ارسال نظر
مهندس محمد شرافت سه‌شنبه 31 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 05:09 ب.ظ http://sherafatsaveji.blogfa.com

سلام معرفی ساوه ساوجیان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد